Lifedancing 2019-05-14T19:52:14+00:00

_MG_8996Om Lifedancing

Introduktion
Här kan du läsa om Lifedancing-metoden.
Först en kort introduktion till de olika delarna i Lifedancing-praktiken,
sedan några rader om dess möjliga effekter.
Längst ned några viktiga förhållningsregler.

Om Lifedancing-metoden
En Lifedancing-session inleds alltid med uppvärmning, centrering och samling med en kort introduktion. Sedan grundning,  inspirerad av Basal Kroppskännedom. Därefter dansar du dig igenom Lifedancing-cykeln, sedan avslappning, vila och integrering. Slutligen samling och uppföljning. Du dansar både indivudellt och tillsammans.

 

Centrering
Centrering är en av basövningarna i Lifedancing-metoden och den kommer efter uppvärmningen.
När vi praktiserar centrering känner vi andningens rörelser i kroppen och landar i närvaro, andetag för andetag.

38883_411124352831_582967831_4551495_6397061_n

Genom att träna centrering regelbundet övar vi upp förmågan att vara hemma i våra kroppar. Och när vi är hemma – centrerade – blir det enklare att möta andra, utan att tappa bort oss själva. Vi känner var vi börjar och slutar och kan lättare låta andra komma nära om vi vill det – och sätta gränser om vi behöver det.

Grundning
Grundning är också en av basövningarna i Lifedancing-metoden och vi gör den efter introduktionen. I grundningen tränar vi upp förmågan att känna kroppen inifrån, istället för att betrakta den utifrån, som ett objekt.

När vi övar grundning riktar vi uppmärksamheten in i kroppens alla delar. Känner kroppen inifrån, del för del, med närvaro, andning och rörelse. Vi lägger särskilt mycket uppmärksamhet på fötterna och vi återkopplar och grundar alla kroppens delar med våra fötter.

 

m5s

När vi tränar grundning regelbundet blir vi alltmer bekväma i våra kroppar. Vi kan också märka att kroppen börjar svarar an på olika sätt. Ju mer vi övar, ju lättare blir det att utveckla känslighet och lyhördhet inför kroppens signaler.

Lifedancing-cykeln
Vi dansar oss igenom kroppens alla delar, nedifrån och upp. De fyra elementen får stödja och inspirera vår danspraktik. Här en kort beskrivning av de olika faserna i Lifedancing-cykeln.

Element: jord
Kroppsdelar: fötter, ben
Kvaliteter: tyngd, mörker, kyla
Förhållningssätt: receptivitet, ta emot sig själv och andra
Riktning: inåt
Vanliga upplevelser: glädje över att känna kontakt med sig själv, frustration över att känna sig avstängd, rädsla för att möta sig själv

Element: eld
Kroppsdelar: höfter, bäcken, genitalier
Kvaliteter: livsenergi, libido, värme
Förhållningssätt: aktivitet, kommunikation med andra
Riktning: utåt
Vanliga upplevelser: glädje över att vara i kontakt med sin kraft, rädsla för kraften, ilska över att man hållit sig tillbaka

Element: vatten
Kroppsdelar: huvud, nacke, hals
Kvaliteter: flöde
Förhållningssätt: låta taget släppa, överlämnande, tillit
Riktning: inåt
Vanliga upplevelser: befrielse men också sorg, hjälplöshet och uppgivenhet

Element: luft
Kroppsdelar: bröst, axlar armar, händer
Kvaliteter: expansion, frihet, lätthet, ljus
Förhållningssätt: receptivitet och aktivitet samtidigt
Riktning: inåt och utåt
Vanliga upplevelser: glädje, känslighet, enhet, även separation

 

wisewoman

Olika möjliga positiva effekter av Lifedancing
Genom att dansa Lifedancing regelbundet blir du rörligare och smidigare och du får bättre kondition och ökad blodcirkulation. Du ökar gradvis din kroppskännedom i och med att du lär dig lyssna på och lita till din kropps signaler.

Du kan även uppleva att du bli mer energifylld och vaken, och att du får djupare kontakt med dina känslor. Troligtvis kommer du att känna mer av allt; djupare glädje, intensivare lust och starkare smärta – samtidigt som du kultiverar förmågan att vara centrerad och grundad, även när du utmanas i ditt inre och yttre liv.

Du kan också märka att du får mer tillgång till din intuition, din kreativitet och att  skaparkraften börjar flöda. Kanske börjar du också drömma mer regelbundet. Så småningom märker du hur du i dansen kan skapa mer flöde i fysiska spänningar, känslomässiga knutar och stagnerade, kreativa processer genom att röra på utmaningarna.

Efterhand får du en alltmer förkroppsligad förståelse för hur energi ofta rör sig cykliskt genom olika processer: i naturen, i olika skapande processer och – inom dig själv.

Att tänka på
Dansrummet öppnar för uppvärmning 15 min. innan kursstart.
Kom i god tid, så får du ut mer av din danspraktik.

Dansa i sköna kläder som du känner dig fri i.
Dansa barfota eller i gymnastik/dansskor.
Ta med vattenflaska.

För att minimera risken för skador ber vi dig känna in kroppens begränsningar.
Var lyhörd inför dig själv och vila när du behöver!

Förutsättningen för deltagande är att man kommer för att dansa just Lifedancing.

Det är viktigt att man kan hålla och härbärgera sig själv och sin egen process och att man kan interagera känsligt och respektfullt med andra deltagare.

Vi avråder från att kontakta andra Lifedancingdeltagare utanför dansrummet,
såvida inte två eller flera deltagare gör upp om att ha kontakt med varandra i direkt anslutning till en danssession. Lifedancing-rummet är inte en plats för dejting, utan ett utrymme dit dansälskare kommer för att praktisera.

Det är inte tillåtet att vara i Lifedancingrummet om man druckit alkohol eller tagit droger.
Cigaretter eller snus är inte heller tillåtet.

Använd inte starka parfymer, deodoranter eller rakvatten i dansrummet. Flera dansare är allergiska.

 

Vi ses på dansgolvet.
Varmt välkommen!