Lifedancing 2017-09-19T08:47:48+00:00

_MG_8996Om Lifedancing

Introduktion
Här kan du läsa om Lifedancinmetoden.
Först en kort introduktion till de olika delarna i Lifedancingpraktiken,
sedan några rader om dess möjliga effekter.
Längst ned några viktiga förhållningsregler.

Om Lifedancingmetoden
En Lifedancingsession inleds alltid med uppvärmning, centrering och samling med en kort introduktion. Sedan grundning,  inspirerad av Basal Kroppskännedom. Därefter dansar du dig igenom kroppens alla delar med inspiration av elementen jord, eld, vatten och luft. Sedan integrering, avslappning och vila. Slutligen samling och uppföljning. Du dansar både med dig själv och tillsammans med andra (men du väljer själv). På så sätt får du möjlighet att träna dig i att vara centrerad och grundad samtidigt som du möter andra.

Centrering
Centrering är en av basövningarna i Lifedancingmetoden och den kommer efter uppvärmningen.
När vi praktiserar centrering övar vi oss på att känna kroppen inifrån, istället för att betrakta den utifrån, som ett objekt. Vi känner andningen i kroppen, andetag för andetag, och blir närvarande i nuet.

38883_411124352831_582967831_4551495_6397061_n

Genom att träna centrering regelbundet övar vi upp förmågan att vara hemma i våra kroppar. Och när vi är hemma – centrerade – blir det enklare att möta andra, utan att tappa bort oss själva. Vi känner var vi börjar och slutar och kan lättare sätta gränser om vi behöver det, och låta andra komma nära om vi vill det.

Grundning
Grundning är också en av basövningarna i Lifedancingmetoden och vi gör den efter introduktionen.
När vi övar grundning riktar vi uppmärksamheten in i kroppens alla delar. Intar kroppen, del för del, med närvaro, andning och rörelse. Samtidigt värmer vi upp kroppen, får igång blodcirkulationen och får fart på energiflödet. Vi lägger särskilt mycket uppmärksamhet på fötterna och vi återkopplar och grundar alla kroppens delar med våra fötter.

m5s

Om vi vill kan vi se fötterna som rötter. När vi medvetet kör ned fötterna i jorden rotar vi oss och knyter an  – till jorden – och till livet.

I ett moment i början av grundningen tränar vi på att överlämna oss till jorden. När vi ger efter för tyngdkraften känner vi att jorden är där – solid och stadig – och tar emot oss. Vi kan då få en konkret upplevelse av att vi är hållna och burna, och det kan hjälpa oss att kultivera förmågan att hålla och bära oss själva. Så småningom kan vi börja känna större närvaro och tillit: till kroppen, till jorden – och till livet självt.

När vi tränar grundning regelbundet blir vi alltmer bekväma i våra kroppar. Vi kan också märka att kroppen börjar svarar an på olika sätt. Ju mer vi övar, ju lättare blir det att utveckla känslighet och lyhördhet inför kroppens signaler.

 

 

Lifedancing-cykeln

Jord 
I jordelementet intresserar vi oss för den nedre delen av kroppen.
Försöker få kontakt med fötterna och benen inifrån.
Övar receptivitet; tar emot och släpper fram de rörelseimpulser som kommer.
Mest individuell dans i jorden.

Eld
I elden lägger vi uppmärksamheten i våra höfter. Känner vår livsenergi, vår kraft, vår inre eld.
Släpper fram kraften och låter den ta gestalt i dans, i rörelser och röst.
Här dansar vi ofta tillsammans; två och två, fyra och fyra, eller med hela gruppen på en gång.

Vatten
I vattenelementet dansar vi med den övre delen av kroppen: halsen, nacken och huvudet.
Vi försöker släppa taget om sådant som vi av olika anledningar håller fast vid.
Det gamla får lösas upp och ge plats för det vi egentligen vill.
Vi dansar vattnet individuellt eller tillsammans med hela gruppen.

 

Luft
I luften rör vi oss med bröstet, axlarna, armarna och händerna.
Bjuder in kvalitén frihet i vår dans och våra rörelser.
I luftelementet dansar vi ofta i grupper om tre eller fyra, eller med hela gruppen på en gång.

Integrering, avslappning och vila
I slutet av Lifedancingsessionen integrerar vi vår danspraktik genom en stunds vila och avslappning.

Du väljer
I Lifedancing är alla guidningar och instruktioner från ledaren förslag som du får förhålla dig till. Känn efter om de inspirerar dig och stäm av med din inre guidning om det känns rätt. Om du efter tag märker att du alltid följer samma mönster och får lust att pröva något nytt: testa! Du kommer att känna om det är rätt för dig eller inte.

 

wisewoman

Olika möjliga positiva effekter av Lifedancing
Genom att dansa Lifedancing regelbundet blir du rörligare och smidigare och du får bättre kondition och ökad blodcirkulation. Du ökar gradvis din kroppskännedom i och med att du lär dig lyssna på och lita till din kropps signaler.

Du kan även uppleva att du bli mer energifylld och vaken, och att du får djupare kontakt med dina känslor. Troligtvis kommer du att känna mer av allt; djupare glädje, intensivare lust och starkare smärta – samtidigt som du kultiverar förmågan att vara centrerad och grundad, även när du utmanas i ditt inre och yttre liv.

Du kan också märka att du får mer tillgång till din intuition, din kreativitet och att  skaparkraften börjar flöda. Kanske börjar du också drömma mer regelbundet. Så småningom märker du hur du i dansen kan skapa mer flöde i fysiska spänningar, känslomässiga knutar och stagnerade, kreativa processer genom att röra på utmaningarna.

Efterhand får du en alltmer förkroppsligad förståelse för hur energi ofta rör sig cykliskt genom olika processer: i naturen, i olika skapande processer och – inom dig själv.

Att tänka på
Dansrummet öppnar för uppvärmning 15 min. innan kursstart.
Kom i god tid, så får du ut mer av din danspraktik.

Dansa i sköna kläder som du känner dig fri i.
Dansa barfota eller i gymnastik/dansskor.
Ta med vattenflaska.

För att minimera risken för skador ber vi dig känna in kroppens begränsningar.
Var lyhörd inför dig själv och vila när du behöver!

Förutsättningen för deltagande är att man kan hålla och härbärgera sig själv och sin egen process,
och att man kan interagera känsligt och respektfullt med andra deltagare.

Vi avråder från att söka upp och kontakta andra Lifedancingdeltagare utanför dansrummet,
såvida inte två eller flera deltagare gör upp om att ha kontakt med varandra i direkt anslutning till en danssession. Lifedancing-rummet är inte en plats för dejting, utan ett utrymme dit dansälskare kommer för att utöva sin danspraktik.

Det är inte tillåtet att vara i Lifedancingrummet om man druckit alkohol eller tagit droger.
Cigaretter eller snus är inte heller tillåtet.

Använd inte starka parfymer, deodoranter eller rakvatten dansrummet. Flera dansare är allergiska.

 

Vi ses på dansgolvet.
Varmt välkommen!