Individuella Lifedancing-sessioner 2017-09-19T08:47:48+00:00

m10sIndividuella Lifedancing-sessioner

When we change the way we move, we can change the way we live.
Guy och Kathlyn Hendricks

 
Ibland ber dansare om individuella Lifedancing-sessioner. Generellt tycker jag att det mesta löser sig av sig själv (efter hand), på dansgolvet med stöd av gruppen, men ibland kör man fast. Då kan en eller flera individuella Lifedancing-sessioner verka klargörande och ta en vidare i danspraktiken. Men innan du bokar en session, föreslår jag att du tar del av några vanliga frågor och lite tankar kring hur man kan komma vidare. Ta med dig frågorna till dansen, rör dig med dem förutsättningslöst och se vad som händer.

– Varför är det så viktigt att landa och värma upp innan danspasset?
– Varför övar vi centrering och grundning? Jag tycker det är tråkigt, särskilt grundningen, och väntar bara på att det ska ta slut så jag får börja dansa.
– Det händer inget i jordfasen. Receptivitet… jag har ingen aning om hur jag ska ta emot mig själv. Det känns bara konstigt.
– Jag är fruktansvärt stel i kroppen, känner mig avstängd och det är nästan som om jag är några millimeter utanför mig själv. Vad ska jag göra?
– Jag är med andra människor 24/7, och när jag kommer till dansen vill jag bara vara med mig själv och dansa min egen dans. Är det OK?
– Jag hamnar lätt utanför mig själv när jag dansar tillsammans med andra, särskilt i eldfasen. Hur kan jag vara kvar i mig själv, och samtidigt möta andra?
– Jag håller igen i elden. Tycker det är svårt att släppa på kraften och kan inte rikta mina rörelser utåt. Hur kommer jag loss?
– Hur dansar man vattenfasen? Släppa taget, överlämna sig… det är för abstrakt. Jag fattar inte.
– I luftfasen verkar alla andra ha hur kul som helst. Själv känner jag mig som en gråsten. Frihet, lätthet… knappast. Hur gör jag?
– Varför är är det så mycket prat om integrering? Vad betyder det?

När du praktiserat Lifedancing ett tag, kanske du märker att ditt rörelsemönster är detsamma hela tiden. Det är lätt att fastna i sin bekvämlighetszon på dansgolvet, precis som i livet.
Du kör dina moves, men känner dig inte riktigt närvarande och får inget flöde i din dans. Hur komma vidare? Här några möjliga ingångar:

– Kom i god tid innan danspasset, landa i dig själv, i gruppen, i rummet. Värm upp kroppen ordentligt. Ge dig själv det du behöver: kanske en stunds vila först, lite stretching, självmassage, och givetvis dans. Kan göra enorm skillnad för din danspraktik.
– Gå djupare in i centreringen och grundningen: försök känna kroppen inifrån med så mycket närvaro som möjligt (istället för att betrakta kroppen utifrån, som ett objekt). Surfa med på andningsvågen, inifrån och ut.
– Öva receptivitet i jordfasen: vänta in dig själv, ta emot dig själv, känn, lyssna och se dig själv inifrån. Återigen: följ med andningens rörelser i kroppen.
– Isolera olika kroppsdelar och rör på dem en i taget i respektive element. Jord: fötter, knän, ben. Eld: höfter, mage. Vatten: huvud, nacke, hals, axlar, ryggrad. Luft: bröst och bröstrygg, midja, armar, händer.
– Möt upp eventuell stelhet i kroppen med närvaro genom andningen. Ta emot det stela och låt det röra sig. Fråga om det har ett uttryck, be det visa sig och ta gestalt genom dans och kanske ljud.
– Prova nya rörelser, t.ex. genom att härma hur andra dansare rör sig. Kan vara oväntat inspirerande.
– Dansa tillsammans med andra även om det är utmanande. Lockar garanterat fram nya moves.

Ändå nyfiken på individuell undervisning? Hör av dig, så hittar vi en tid (få tider kvar i höst).

Individuella Lifedancing-sessioner med Carina-Maria Caur
60 min. 700 kr inkl. 25 % moms
950 kr inkl. 25 % moms för företagare
Boking enl. ö.k. carinamaria@lifedancing.se